Concentration of Pb in gill, kidney and muscle of Hemibagrus nemurus C.V from the Siak River, Teluk Mesjid Village, Sungai Apit Regency, Riau Province

Putri Novil Anggraini, Budijono Budijono, Eko Purwanto

Abstract


 


Abstract

 

Siak River is one of polluted rivers in Riau. High Pb concentration  in the water may affects aquatic organisms living in the river, including Hemibagrus nemurus. A study aims  to understand the Pb content in the gill, kidney and muscle of the fish captured in the  Siak River was conducted in February-March 2018. There were 3 stations, in the cruise line (St1), in the industrial ship building (St2) and in the residential area (St3). Samplings were conducted 3 times, once/ 2 days. Results shown that in the fish from each station, the concentration of Pb was relatively high.  The Pb concentration of Pb in the gill   was 10.8-20.8 mg/kg, in the kidney was 13.2-22.2 mg/kg  and in the muscle  was 1.7-3.5 mg/kg. The Pb content in the fish captured from the study areas was high and it is recommended that the fish should not be consumed.

 

Sungai Siak adalah salah satu sungai yang tercemar di daerah Riau. Tingginya kandungan Pb di air akan memberikan dampak pada organisme yang hidup di dasar sungai, salah satunya adalah Hemibagrus nemurus. Tujuan penelitan ini adalah untuk mengetahui kandungan Pb yang terkandung dalam insang, ginjal dan daging ikan baung di Sungai Siak. penelitian ini dilakukan pada bulan Februari-Maret 2018. Lokasi penelitian dibagi menjadi 3 stasiun, terdapat jalur transportasi (St.1), industri galangan kapal (St.2) dan pemukiman penduduk (St.3). pegambilan sampel diambil sebanyak 3 kali pengulangan dalam rentang waktu 2 hari. Hasil penelitian menunjukan bahwa ikan disetiap stasiun telah mengandung Pb yang cukup tinggi. Konsentrasi Pb pada insang adalah 10,8-20,8 mg/kg, ginjal 13,2-22,22 mg/kg dan daging 1.7-3.5 mg/kg.  Kandungan Pb pada organ ikan menunjukan bahwa sungai tersebut telah tercemar dan disarankan untuk tidak megkonsumsi ikan yang berada diarea ini.

 Key words : pollutant, plumbum, heavy metals, fresh water fish


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.